Odla tillsammans!

– Det finns så många fördelar med att odla tillsammans, säger Åsa Ringström, ny projektledare för Lokal mat och energi kring Siljan. Du behöver bara lägga en bråkdel av tiden jämfört med om du odlar själv, du kan resa bort på sommaren, sparar pengar på fröer, gemensamma redskap etc och har roligt med andra. Dessutom är det klimatsmart, inspirerande och höjer beredskapen.

Det pågår många projekt med Tillsammansodlingar i Dalarna. Här är några exempel och kontaktpersoner:

• Stadsodling i Falun. Naturskyddsföreningen odlar i stora odlingslådor på Medborgarplatsen, evis.engman@gmail.com, 023-861 11

• Odla för mångfald/integration, Orsa. Träff 13 april kl 17 på biblioteket. odlaformangfald@gmail.com, (www.facebook.com/groups/odlaformangfald) Andreas Marklund, 076-939 46 81.

• Tre grupper runt Leksand som även ska inventera jordkällare m.m. Marianne Sellner, 0247-131 35.

• Sollerön: skolodlingar, äppelmusteri, traktorkurs för kvinnor m.m. ylva.grudd@naturskyddsforeningen.se, 0708-27 17 07

• Med händerna på jorden, Skattungbyn. asa_ringstrom3@hotmail.com, 0737-855 240

Mora, träff 31 mars kl 18, Kulturhuset Mora asa_ringstrom3@hotmail.com, 0737-855 240

• Grangärde Grön Turism/Odla i Gemenskap, plan för växthus med solel. Eva-Karin Brogren (fammohlin@live.se), Elisabet Olsson (elisabetolsson1@ gmail.com)