Giftfri förskola

Alla talare

Naturskyddsföreningens inventering av förskolor visar att det finns mycket kemikalier i våra barns vardag. Hur kan vi öka kunskapen och hur kan vi förbättra barnens miljö? Under det temat samlades ca 80 personer i Borlänge i måndags kväll.

Ylva Grudd, Naturskyddsföreningens kemikalienätverk, föreläste om olika miljögifter i vardagssaker och deras effekter samt gav tips på hur man kan minska påverkan. Unni Öhman Borlänge kommun, berättade vad kommunen gör. Detsamma gjorde Gittan Matsson och Barbro Emnéus, Falu kommun. De aktiverade även publiken med värderingsövningar. Som avslutning visade en pedagog från Ängsklockans förskola miljövänliga leksaker.

Inslag på Radio Dalarna

Powerpoint-presentationer från kvällen: