Fortbildning med solexperiment

Deltagarna på den s k KNUT-dagen och Naturskyddsföreningens workshop ”Är solen lösningen?” fick bland annat prova på att känna växthuseffekten, göra solugnar, ballongbilar, energiburken och skallerormsägg! Bilder finns på http://www.facebook.com/naturskyddsforeningen.dalarna

Alla solövningar.pdf

De värderingsövningar vi gjorde var:

1. Är det möjligt för en människa att påverka miljön? Deltagarna ställer sig på en linje där de som tycker självklart ja står på ena sida och motsatsen nej på andra sidan av linjen. Tveksamma i mitten med dragning åt ja eller nej.
  2. Om det blev strömlöst en hel månad mitt i kallaste vintern skulle jag mest sakna. …värmen  ….ljuset  ….varm mat  ….annat. Deltagarna ställer sig i 4 hörn vid de olika svarsalternativen och pratar ihop sig om varför man valt  det alternativet.

Viktigt att tänka på vid värderingsövningar är att det inte finns något som är rätt eller fel.  Ingen ska behöva förklara/försvara varför man tycker som man gör och det är helt ok att ändra sig.

Vi pratade om solen som energikälla och dess potential.

Att 5-åriga svenska barn har 500 leksaker i snitt.

Häftet ”Tankar och känslor om klimatproblemen. –en undersökning om hur vi barn funderar kring klimatförändringar” finns att ladda ner på energimyndighetens hemsida. www.energimyndigheten.se Häftet är gjort utifrån en underökning gjord av Maria Ojala.

Material till experiment kan beställas från Clara Elf skolmaterial www.claraelf.com

Det finns skolmaterial att ladda hem från

Grön Flagg www.hsr.se

Naturskyddsföreningen www.naturskyddsforeningen.se/energifallet

Världsnaturfonden www.wwf.se

Hör gärna av er om ni undrar över något.

Vänliga hälsningar

Birgitta Blomberg Quintino   birgitta.blomberg@orsa.se