Studiebesök på Östra Grunubergs fäbod

När vi kom var Karl-Gustav Hedling i färd med att fixa fika, så Stefan Olander visade oss runt på fäboden. Solen sken och det var verkligen idylliskt och skönt. Flera kor hade mött oss precis när vi kom in mot fäboden som bestod av fler byggnader än de flesta av oss hade trott.

Karl-Gustav har hållit till här i 38 somrar. Innan hade han ett större lantbruk. När han köpte den mindre gården som är kopplad till fäboden blev det här hans liv. Vad som gör att han väljer att leva så här kan han inte riktigt svara på: ”Det är väl något i hjärnan”. Gården hemma har tråkig mark. Så han försöker ta sig till fäboden så tidigt som möjligt om året. I år redan i början på maj, främst för att han hade ett besök bokat. Och det har fungerat helt perfekt! Han ska försöka komma hem i augusti, för höstarna är inte roliga.

Någon frågar vad han tänker om framtiden? ”Ja, fäboden får väl växa igen. Inte mycket att leva på .” Förmodligen tvungen att sälja alternativt fortsätta jobba när det blir dags för pension. 11 fäbodar i området levererade mjölk tidigare. Karl-Gustav har slutat leverera mjölk och försöker slippa mjölka på vintern. Nu får han ca 60 liter/dag.

Det måste bli lättare att hålla djur! Folk kommer vilja ha djur på sommaren men inte på vintern, var ska de då vara? En deltagare berättar sig ha lånat 4 uttjänta kor under sommaren.

Ekonomi – ersättningen var länge 3500kr/djur, nu har det sänkts till 5000kr/djur från att tidigare varit 7000kr/djur. Om man håller djuren mer än 2 mån betalas ersättning ut (i Dalarna). LRF jobbar för att upprätthålla en högre ersättning. Ett sätt att få bättre ekonomi skulle kunna vara att människor väljer att vara delägare i en miljö som faktiskt lever.

48 st kreatur – Fjällkor, Rödkullor, Jersey (utfyllnad för att nå kriterier för att nå täthet enligt EU-stöd), samt några norska raser.

20 st får, två olika raser.

35 getter, lantras.

Getterna och fåren tas in varje natt, det är troligen klokt med anledning av risk för rovdjursangrepp. De lärs upp att komma hem med hjälp av tunnbröd och bröd. Getterna brukar besöka en granne, de hoppar över staketet dit. Det har varit flera rovdjursangrepp, dock verkar det inte medföra väldigt stora problem för verksamheten.

Det finns 50 sovplatser. Som gäst är man välkommen varje dag, men det är inte säkert att det finns service, om man inte har bokat innan. Ett år skyltades det om fäboden upp mot Orsa, men vet inte om det gav så mycket fler besök…

/Denise Fahlander