Är det någon som vill betala en gruvas miljökostnader?

Boliden AB är ett högkompetent företag som bedriver en omfattande prospekteringsverksamhet i Bergslagen. Utvinningen handlar om zink och bly ur sulfidmalmsgruvor. Sådana är särskilt riskabla ur miljösynpunkt. I dagsläget har man gruvan i Garpenberg som ska utvidgas efterhand. Förra året drog gruvan in 1252 miljoner i vinst. Räkna ut hur mycket staten fick när du läst färdigt artikeln.

Några nya heta områden i Falu kommun finns i Svärdsjötrakten, söder om Sågmyra, Grönbo i Aspeboda och Kalvsbäcken i Vika. Dessa kan vara verklighet inom tre – åtta år. Men den sökta koncessionen i Stollberg nära Ludvika är kanske den som ligger närmast start. Myndigheten Bergsstaten prövar för närvarande gruvkonceptet. Gruvan kan vara igång inom tre år om råvarupriserna är fortsatt gynnsamma, om miljöprövningen går bra och om man inte stöter på andra besvärligheter.

I Stollberg lockar företaget med 30 nya jobb i gruvan och ytterligare 200 i kringverksamheter. Men prognoserna är överdrivna. Gruvor av idag rationaliserar effektivt och kringjobben blir allt mindre lokala och hamnar till stor del i centra för gruvnäringen. Från Stollberg kommer 70-tons lastbilar att passera byar och gårdar i skytteltrafik till anrikningsverket i Garpenberg  med 25-30 transporter per dygn i 12-20 år. Trafikverket ska stå för vägunderhållet. Befolkningen efter vägen får stå ut med buller och damm som kanske innehåller tungmetaller. Dessutom blir det betydande klimatutsläpp. Gruvavfall kan också läcka till vattendragen för hundratals år framöver. Branschorganisationen SVEMIN vill att samhället ska överta ansvaret redan efter 30 år. Boliden har ännu inte visat att man klarar miljökraven. Metallerna kan bli en dyr affär för medborgarna och skattebetalarna.

Är det rimligt? Javisst, Boliden verkar inom samhällets ramar.  Eller Nej! Vi har en världsunikt liberal minerallagstiftning. Bland annat ger den endast en halv promille av vinsten till det allmänna. Det ska täcka våra kostnader för nya och gamla gruvor. Lagen måste arbetas om till gagn för samhället. Och är det inte dags att vi tar människors hälsa och hushållningen med våra resurser på allvar?
/Naturskyddsföreningen Västerbergslagen, Naturskyddsföreningen Falun och Naturskyddsföreningen Dalarna
Blyglans från borrkärna i Stollberg (2)

Blyglans i borrprov från Stollberg.