Miljöpriser till viltjour, giftfri förskola och skogsbruk

Naturskyddsföreningen Dalarnas miljöpriser gick i år till:

Rättviks Viltjour

Emma Billbäck på Rättviks Viltjour är den enda i Dalarna som har rätt att ta hand om skadade vilda djur och fåglar. Hon arrangerar och leder också kurser för omhändertagande av skadat vilt. Detta gör hon helt ideellt, men en stor portion tålamod och ett gott hjärta!

Ängsklockans förskola, Borlänge

En förskola med ett hållbarhetstänk utöver det vanliga. Här får barnen sova på fårskinn, leka med leksaker utan farliga kemikalier och äta ekologisk, vegetarisk mat. De hjälper till att odla, källsortera och tillverka egna leksaker. Förskolan har dessutom många miljömärkta produkter, målar med bivaxfärger och har plastbantat. Giftfria barn leka bäst!

Miljösvikarpriset
Malung-Sälens kommun

för att de avverkar nyckelbiotoper och inte ser skogen för alla träd! Dessutom kör de med greenwashing då de i annonser framhäver sin gammelskog, som de sedan avverkar. Det uppenbara politiska ointresset för att spara kommunens egna gammelskogar blir förödande för kommande generationer i kommunen.

Diplom miljöpriser Dalarna 2016