Skyddsvärda skogar blir flis i Dalarna

bengt oldhammers bild älvdalen 2015, Siljan (2)
Foto: Bengt Oldhammer

I höstas avverkades flera hundra kubikmeter asp och sälg i Malungs kommun av Stora Enso på skogsbolagets Bergviks mark. Båda bolagen är FSC-certifierade. Bert Andersson och Göran Rönning har lagt märke till att längs med skogsbilvägarna i Dalarna ligger stora högar med död ved och grova lövräd. Men vart tar all död ved sen vägen?

– Den fraktas till olika ved- och flisterminaler som finns runt om i Dalarna, säger Göran Rönning. Och det är inte några små mängder död ved vi talar om. Bara vid det FSC-certifierade bolaget Mellanskogs upplag i Norr Amsberg nära Borlänge, fanns under oktober 20 000 kubikmeter död ved. I Täktens timmerterminal i Kvarnsveden har Stora Enso/Bergvik jättestora vedupplag. Tusentals av dessa träd hade varit lämpliga boplatser för fåglar.

– För att om möjligt lindra den pågående biologiska utarmningen i skogslandskapet måste FSC-certifierade markägare dels avsätta mer skog, dels spara mycket mer av döende och döda träd, menar Rönning. Något som inte sker nu, tvärtom, de avverkas och flisas.

Läs mer på http://www.natursidan.se/nyheter/skovlingen-av-skyddsvarda-skogar-del-3-gammelskog-blir-flis-i-dalarna/