Boksläpp Ägodela

Varmt välkommen till Återbruksfesten på Magasinet i Falun lördagen den 28 nov där Naturskyddsföreningens bok ”Ägodela” presenteras från scenen kl 12.45.

Just nu pågår en konsumtionsrevolution. Att äga mängder av saker som inte används uppfattas i allt mindre utsträckning som status. Det ses istället som onödigt slöseri med jordens resurser.

– Allt fler väljer bort ägandet och väljer istället att hyra, låna, ge bort, byta eller köpa begagnat, säger Lillian Lundin Stöt från Naturskyddsföreningen Dalarna. Det är ett fenomen som går under många olika benämningar. Vi kallar det för ägodela!

Ägodela är inte bara en bok, utan också ett nytt begrepp. Att ägodela handlar om att samarbeta för att få tillgång till det man behöver, med mindre belastning på jordens resurser.

– Det kan handla om att man vill ha ett hål i väggen, men inte äga en borrmaskin som bara används en kvart per år. Eller att man vill ta sig från A till B men inte äga någon bil, exemplifierar Birgitta Johansson, Naturskyddsföreningen Falun.

– Klädbytardagar, klädbibliotek, bilpool, tool-pool, cykelkök, soff-övernattning m.m. är några exempel på att ägodela.

Fler och fler samarbetar på andra sätt för att dela på kunskap och idéer. Detta är vad årets bok 2016 från Naturskyddsföreningen handlar om. Hur fungerar det och vad ska man tänka på när man själv börjar ägodela? Och hur kan ägodelande bidra till en hållbar värld?

Skribenter i Ägodela är bland andra Mark Levengood, Johanna Sandahl, Karin Bradley, Carl-Axel Fall och Bahare Haghshenas.

Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/agodela