Manifestera för klimatet och freden!

Den 29 november, dagen innan klimatförhandlingarna börjar i Paris, kommer miljontals människor världen över att samlas för att visa sin oro och trycka på världens beslutsfattare för klimaträttvisa och omställning till en hållbar värld. Tyvärr blir manifestationen i Paris inställd p g a säkerhetsskäl. Desto viktigare att det blir av på andra ställen i världen! 2000 klimatmanifestationer planeras i 170 länder. Det planeras aktiviteter på ett 20-tal orter i Sverige, däribland Falun och Gävle.

Om vi fortsätter att släppa ut växthusgaser på det sätt vi gör idag kan temperaturen öka med 3-4 grader globalt sett, enligt FN:s klimatpanel. Vid en sådan temperaturökning riskerar vi en kollaps av världens korallrev och Amazonas regnskogar. Grönlands och polernas inlandsisar smälter, vilket kommer att ge en kraftigt höjd havsnivå. I en skrämmande takt går vi mot en tvågradig temperaturökning, samtidigt som torka och översvämningar redan tvingar människor på flykt.

– Våra beslutsfattare behöver känna trycket från en kraftfull global opinion. Därför mobiliserar sig folkrörelserna världen över för en manifestationsdag den 29 november. Mänskligheten behöver ett tak för de globala utsläppen och ett kraftigt höjt pris på fossila bränslen. En internationell koldioxidskatt genererar intäkter som skulle kunna investeras i den gröna fonden och utvecklingsländers omställningsarbete, säger Jonas Bane, taleperson för Klimataktion och Tillsammans för Klimatet 29 november i Stockholm.

– Lyckas vi inte få våra beslutsfattare att ta sig samman och anta ett ambitiöst, rättvist och bindande klimatavtal i Paris, då kan många av mänsklighetens andra ansträngningar vara förgäves. Påfrestningarna för våra samhällen och demokratin kommer att bli oerhörda. Vi behöver en massiv opinionsyttring från alla som vill vända utvecklingen, säger Dan Baeckström, engagerad i Naturskyddsföreningen och talesperson för Klimatsamling i Göteborg.

– Det finns hopp om att mötet i Paris blir framgångsrikt, tycker Mattias Ahlstedt, ordförande i Naturskyddsföreningen Dalarna. Nu är det ingen som snackar om huruvida vi har en global uppvärmning eller om vi måste göra något. Så var det inte i Köpenhamn. Det är t o m nästan så att länder tävlar om att höja ambitionerna!

Välkommen till manifestationen i Falun den 29 nov kl 14 på Stora Torget!