Lyckade cykeldagar!

Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa politiken. Bland annat därför anordnar vi en årlig nationell cykeldag, då vi kan ha kul med våra hojar, samtidigt som vi sätter tryck på politiker och sprider ordet om cykeln som en av framtidens klimatsmartaste lösningar. En av pusselbitarna i en klimatmaxad politik är ordentliga satsningar på cykeln. Idag är cykeln undanskuffad i politiken, istället får bilen mest hjälp av staten. Vet du till exempel hur mycket av Sveriges infrastrukturpengar som går till cykelbanor? Inte ens EN procent! Ändå sker var tionde resa i Sverige på cykel.
Det här vill vi förändra. Vi vill cykelchocka Sverige!
Här rullade cykeldagen 2015 i Dalarna:
Falun
Årummet (Ö Hamngatan) fylls på lördag av aktiviteter kopplade till hållbart resande och Naturskyddsföreningen Falun arrangerar en debatt med falupolitiker. Kom och lyssna på politikernas åsikter om kollektivtrafik, cykelbanor och bilpooler!
Detta är ett av många inslag inom ramen för den Europeiska trafikantveckan (16-22 september varje år) som Falu kommun deltar i. Höjdpunkten på veckan blir TRAFIKANTDAGEN, lördag 19/9, på Östra Hamngatan och i Pilparken, där debatten är ett av många inslag. Konferencier under dagen och moderator för partidebatten är Bengt Kyllinge.
Trafikantdagen erbjöd massor av roliga aktiviteter som att prova köra elbil (både för barn och vuxna), prova på Parkour, åka roddbåt i Faluån, se räddningstjänstens bilar och verksamhet mm. Det var också en rad korta föredrag och möjlighet att diskutera framtidens hållbara trafiklösningar.
Vansbro
Dala-Järna Hembygdsgård kl 10-14
En dag i cykelns tecken! Lokala utställare/informatörer inom temat cykel och miljö. Cykelbingo runt broarna i Dala-Järna.
Quiz med fina priser och möjlighet att köpa ekologiskt fika!
Arrangör: Naturskyddsföreningen Vansbrobygden samt Utsälje byförening
Mora
Gratis filmvisning: Bikes vs Cars, Mora Kulturhus & Bibliotek kl 18
Fika och samtal om cykling med bl a samhällsplanerare och planarkitekt på Mora kommun.