Höstresa till Fulufjället

Med stora förhoppningar inleddes resan en hösthelg med samåkning i egna bilar upp mot Fulufjället. Efter ha tagit fikapaus vid Åsendammen i Älvdalen anlände vi innan mörkret till just byn Mörkret, som kurar under fjället. Inkvarteringen på Fulufjällsgården gick smidigt, och snart inleddes kvällens korvgrillning utomhus.
Lördag började med egen frukost i stugorna, innan vi åkte brant uppför till Naturum. Här fick vi information och se en film om nationalparken och inte minst väderkatastrofen vid Göljån 1997, då 400 mm regn föll på 12 timmar, den största naturkatastrofen i Sverige sedan istiden.
Efter lunch startades vandringen upp till Njupeskärsfallet, högst i Sverige, och därefter upp på fjällplatån ovanför. Bitvis knölig vandring på stenskravel som dessbättre var torra. Vädret var snällt mot oss, efter ymnigt regn tidigare under veckan (syntes i svällande bäckar och åar).
Efter fika uppe vid forsnacken gick några tillbaka till Naturum längs en annan led, medan merparten valde att besöka världens äldsta nu levande träd en bit bort, en liten gran, över 9500 år gammal enligt rotdatering. Gruppen återvände till Naturum via Rösjöarna. På kvällen åter grillning och samkväm.
Söndagen innebar först besök vid Göljån, där vi kunde se följderna av ovädret 1997. Grova träd huller om buller, erosion med nya vattenfåror och enorma naturkrafter i spel. Nästa besöksmål var Lomkällan (nära Särna) som erbjöd frasiga våfflor och alla Sveriges ugglor i uppstoppat skick.
Bunkristornet var nästa stopp på hemresan. Många gick upp i det anrika, upprustade f.d. brandbevakningstornet med vid utsikt.
Slutmålet på resan var vandrarhemmet Tre Björnar i Älvdalen, där Tini Björs mötte oss med en specialbeställd middag, mycket uppskattad, och en fin avslutning på en trevlig helgresa.
Resan med 22 deltagare leddes av Åke Tidigs och planeringen gjordes tillsammans med Barbro Eriksson (som tyvärr inte kunde delta själv).

Bilder finns på www.facebook.com/naturskyddsforeningen.dalarna