10 hoppfulla perspektiv på klimatkrisen! Svante Axelsson

Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, kommer till Falun den 5 februari och diskuterar klimatomställningen med gymnasieelever, lokalpolitiker och allmänhet. Den 11-12 mars kommer han även till Mora/Orsa och Leksand/Rättvik.
Politikerna verkar mer rädda för klimatpolitik än för klimatförändringarna, säger Svante Axelsson,  författare till boken Vår tid är nu: tio hoppfulla perspektiv på klimatkrisen. Det största hotet mot klimatet är inte att de globala utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka. Det är istället den pessimism och uppgivenhet som sprider sig, menar Axelsson.

Under förmiddagen kommer Axelsson att ha informella diskussioner med företrädare för den styrande koalitionen i Falu kommun (s, c och mp). På kvällen inbjuds allmänheten till en öppen föreläsning på Dalarnas museum.

Under tiden däremellan blir det förläsningar för gymnasielever från Kristinegymnasiet, Lugnetgymnasiet och Musikkonservatoriet. Ungefär 1200 gymnasieungdomar, uppdelade i två pass, kommer på så vis att få tillfälle att lyssna till Axelsson.

– Skolan har ett tydligt uppdrag att bidra till en hållbar utveckling, säger gymnasieläraren Mark Warner. Det är viktigt att eleverna får skaffa sig kunskap om hur vårt sätt att leva behöver anpassas, och att de får ett personligt förhållningssätt till de globala frågorna. Inte minst behövs nya idéer, entreprenörskap och framtidstro, menar Mark. Vi hoppas att Svantes fokus på att se möjligheter och ingjuta hopp ska bidra till detta.

Omställningen till ett hållbart, klimatsmart samhälle är inte bara nödvändig, utan också mycket lättare än vad vi tror, menar Svante Axelsson. Det är möjligt att skapa ett fossilfritt samhälle och bromsa den globala uppvärmningen. Men vi måste agera nu!

Programmet för den 5 februari ser ut som följer:
13.00-14.00 Föreläsning Kristinehallen (gymnasieelever)
14.30-15.30 Föreläsning Kristinehallen (gymnasieelever)
19.00-21.00 Föreläsning Dalarnas museum (allmänheten)

För frågor kontakta:
Christine Riedwyl, Naturskyddsföreningen i Falun, 070 29 55 160, christine.riedwyl.g@falubo.se
Anton Grenholm, Naturskyddsföreningen i Falun, 070 251 40 54, anton.grenholm@gmail.com
Mark Warner, gymnasielärare i Falun, 070 26 94 547
Cecilia Zedigh, gymnasielärare i Falun, 0733 69 57 58, cecilia.zedigh@falun.se
Arrangörer: Naturskyddsföreningen i Falun, Falu kommun, Studiefrämjandet och Dalarnas museum
Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation och har drygt 200 000 medlemmar. Naturskyddsföreningens framgångar bygger på medlemmars stöd och ideella arbete. Föreningen arbetar regionalt i 24 länsförbund och lokalt i 270 kommunkretsar och påverkar politiker, jagar miljöbovar samt påverkar lagstiftningen. Föreningen sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete. Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är de viktigaste arbetsområden. Det senaste decenniet har vårt globala arbete blivit allt större och starkare.