Välj ekologiska äpplen

Just nu är det skördetid för äpplen i Sverige, inte bara i äppelodlingar utan även i trädgårdar. Men svensken vill ha äpplen hela året om – cirka 80 procent av alla äpplen som säljs i Sverige är importerade.

I butikerna händer det också saker. Kunderna efterfrågar mycket mer ekologiska äpplen, bara på ICA är ökningen 500 procent på två år.

Bakom succén för den ekologiska frukten ligger ett ökat intresse för miljö och hälsa. Vi vill veta hur odlingen påverkar miljön, att den som odlar frukten inte utsätts för hälsofarliga bekämpningsmedel och om frukten innehåller rester av bekämpningsmedel.

Därför är det oroande att en o-ekologisk äppelodling använder många kemiska bekämpningsmedel i kampen mot ogräs, svampangrepp och insekter. Rester av bekämpningsmedel hittas i miljön och i livsmedel. Naturskyddsföreningen tog stickprov på äpplen och lät ett ackrediterat laboratorium testa om det fanns rester av bekämpningsmedel.

De KRAV-märkta och EU-ekologiska äpplena från Sverige, Italien och Tyskland var alla fria från rester av bekämpningsmedel. I samtliga tester på oekologiska äpplen hittades rester av bekämpningsmedel men inga var över gränsvärdena.

I Livsmedelsverkets tester på äpplen från 2013 bekräftas testresultaten. Samtliga tester på ekologiska äpplen är utan bekämpningsmedelsrester och hela 89 procent av de oekologiska äpplena har rester av bekämpningsmedel – i stort sett alla under gränsvärdena.

Gränsvärden har däremot brister. De tar till exempel inte tillräcklig hänsyn till att människor utsätts för flera ämnen samtidigt och att dessa då kan ge oanade effekter, den s k cocktaileffekten. Idag godkänns varje bekämpningsmedel var för sig vilket kan vara problematiskt eftersom ett och samma äpple kan innehålla flera olika rester. Det är även svårt att sätta gränsvärden för cancerframkallande och hormonstörande ämnen då effekter kan uppstå även vid mycket låga halter.

Det är inte akut farligt att äta oekologisk frukt med rester av kemiska bekämpningsmedel. Men det är viktigt att försöka minska alla onödiga, farliga kemikalier som vi utsätts för. Att välja ekologisk mat är ett sätt.

Vårt råd till dig som konsument är egentligen ganska enkelt:

Byt till ekologisk frukt om du vill minska riskerna med rester av
bekämpningsmedel och bidra till utvecklingen av hållbar fruktodling.

Hittar du inte eko –köp svensk frukt.

Svenska o-ekologiska äpplen har många fördelar framför de importerade. I Sverige är det till exempel sedan länge förbjudet att använda bekämpningsmedel på äpplen efter skörd. Dessutom är många problematiska bekämpningsmedel förbjudna i Sverige men tillåtna inom resten av EU.

Trots att vi äter mer ekologisk frukt så är det bara fem procent av den svenska äppelarealen som är ekologisk. Naturskyddsföreningen har därför inlett en dialog med äppelproducenter och politiker för att se hur vi kan stötta utvecklingen av fler svenska, ekologiska äppelodlingar.

Ethel Forsberg, Naturskyddsföreningens riksstyrelse (kommer till Falun och föreläser 9 okt)
Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Ulla Magnusson, ordförande Naturskyddsföreningen Dalarna