Byt till ekofrukt!

Under Miljövänliga Veckan, v. 40, vill Naturskyddsföreningen bidra till öka konsumtionen och produktionen av ekologiska livsmedel. Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/eko Runt om i länet händer det massor av grejer, se nedan.

– Bäst är förstås ”svekologiskt”– svenskt och ekologiskt, tycker Lillian Lundin Stöt, länskonsulent på Naturskyddsföreningen Dalarna. Vi vill se fler ekologiska producenter i Sverige. Vägen dit går genom att fler är med och skapar ekoboom i butikerna. Med kampanjen Byt till eko!  bjuder vi in alla att hjälpa till.

För att ta död på skadedjur, gräs och mögel besprutas det som ska bli vår mat med kemiska bekämpningsmedel. Men kemikalierna stannar inte bara på odlingarna. De sprider sig nästan överallt. Det drabbar förstås naturen och de som odlar värst, men kommer också hem till oss i våra fruktkorgar. I en vanlig fruktkorg hittas rester av bekämpningsmedel i nästan 9 av 10 frukter.

Idag utsätts vi för tusentals kemikalier från olika håll. Alla klassas inte som farliga, men mycket pekar på att olika kemikalier kan ha en betydande påverkan på bland annat fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, svårighet att få barn, tidig pubertet och inlärningssvårigheter. Och barnen är känsligast.

Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade med 13% förra året och har hittills i år ökat med 30%, världsunikt. Willys har ökat sin ekoförsäljning med 57% första halvåret i år, jämfört med samma period 2013. Störst ökning på bananer – 100%. ICA har under samma period ökat sin ekoförsäljning med 52%.

– Redan nu har flera äggproducenter flaggat för att de vill lägga om sin produktion till Krav, tack vare ökad efterfrågan, berättar Lillian.

– I Dalarna håller vi på att sammanställa Dala Ekoguide, en konsumentguide till ekologiska smultronställen i Dalarna, säger Elina Carblom. Vi tar gärna emot fler tips!

Varför ska man handla mer ekologiskt?
Främsta skälet är för att undvika riskerna med miljögifter. Och för att undvika konstgödsel som är mycket energikrävande att framställa och därigenom förstärker klimatförändringarna. Ekologiskt är även viktigt för att gynna den biologiska mångfalden, inte minst de livsviktiga bina. Utan bin skulle det bli väldigt tomt i frukt- och grönsaksdisken. Mer än en tredjedel av maten vi äter är resultatet av att bin pollinerat en blomma så att vi kan få sylt, juice, kaffe m.m. Ett ekoäpple bidrar till mer mer surr och kvitter i naturen!

Vilken märkning är det man ska hålla utkik efter?
Krav och EU-ekologiskt (ett grönt löv). Men rent formellt räcker det med att det står ekologisk på förpackningen. Detta gäller livsmedel.

Varför är det frukt och grönt ni vill att man främst byter till eko?

De är så besprutade. En ask o-ekologiska vindruvor kan innehålla 26 olika miljögifter! Glöm inte russinen som ju är torkade vindruvor. Jag önskar att jag kunde säga att svenska äpplen är bra, men de är också mycket besprutade, tyvärr.

Vad kan man som konsument göra?
Det är enkelt, flytta handen i hyllan och välja ekologiskt. Ta tillvara bär, frukt och grönt från trädgårdar, egna eller andras, och skogens skafferi. Ett annat tips är att äta t ex C-vitaminrika svarta vinbär istället för importerade o-ekologiska citrusfrukter.

Planer under Miljövänliga Veckan i Dalarna + kontaktpersoner

Ludvika: utställning på bibblan, butiksundersökning, affischera, lägga ut broschyrer i butiker och på MVC/BVC, ta kontakt med skolor. Maria Danielsson 073-721 64 31

Vansbro/Dala-Järna: stå i butiker, annons i reklamblad, butiksundersökning, bjuda in allmänheten och köra Powerpointen och fikakorten, sprida bi-korten till trädgårdsföreningen, haka på Kulturhusets ekologiska marknad, bjuda på Krav-chips under Potatisfesten 6 sept, ha en uppföljande träff om bekämpningsmedlen kring potatisodlarna i kommunen. Gunilla Munters 0281-204 63, 070-336 16 40

Borlänge: stå i affärer, utställning på bibblan Elisabeth Lindow 070-702 75 79

Rättvik/Furudal: sprida i butiker i Rättvik och till skolan och förskolan i Furudal, utställning på bibblan i Ore och öppna med ekologiskt fika Katrin Lohed Söderman 0705-14 74 80

Säter: stå utanför butik, bjuda på egna äpplen och ekologiska russin Lena Stigsdotter 070-208 07 41

Falun: stå i butiken i Bjursås, bjuda på fruktsallad, hänga upp lappar i träd + quiz. Falun: Hemköp City: Infobord + bjuda ekologiskt kaffe, Utställning Stadsbiblioteket v. 40, Utställning, infobord på Öppna Förskolor v. 40. ICA Maxi: Infobord tillsammans med Erik Bengtsson, Sundborns lantbruk, som kommer att sälja sin Krav-odlade potatis. ICA Maxi kommer att ha fokus på Kravodlade bananer och har lovat att bjuda på ekologiskt kaffe. Lördag 4 okt. kl 11-15.
Bjursås: Gunilla Roos 070-401 61 00, Falun: Birgitta Johansson 070-651 41 07

Orsa: utställning vid affären i Skattungbyn, fruktsallad, sprida skolmaterialet, bibblan Birgitta Blomberg Quintino 076-786 21 50

Mora: Mat runt Siljan7 sept, butiksundersökning ekofrukt, föreläsning Byt till eko 1 okt på Folkhögskolan,  utställning på bibblan. Lillian Lundin Stöt 070-273 91 55

Dalarna: Dalarnas skördemarknad 5-7 sept, sprida till skolor via dalanätverk KNUT och Lärande för hållbar utveckling, skickat brev till alla KRAV-odlare i länet att vi har eko-kampanj + info om www.dalaekoguide.se

Kontakt Dala Ekoguide: ekoguide2015@gmail.com 073-586 1917

Om Miljövänliga Veckan

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sedan 1990. Veckan infaller alltid vecka 40, i år 27 september – 5 oktober, och brukar betyda en enorm aktivitet runt om i landet. Målet är att få konsumenterna att uppmärksamma en produkt, dess miljöproblematik och vad man kan köpa istället. Tack vare Miljövänliga Veckan blir bland annat sortimentet i många butiker allt mer miljöanpassat.