Uttalande om varg från länsstämman

Naturskyddsföreningen Dalarnas länsstämma hölls i år i Leksand. Det var utdelning av miljöpriser och val av ny styrelse för länsförbundet. Stämman antog också ett uttalande om varg, se nedan. Christer Borg, mycket engagerad i vattenfrågor, var riksstyrelsens representant. Efter stämman njöt deltagarna av lunch från Rältagården och en utflykt till Lugnet/Barkdals naturreservat under ledning av Åsa Rydell.

Länsstämman antog ett uttalande om varg:

Den svenska vargstammen är ett nationellt ansvar. Vissa tycker att det är en pest, andra har en mer kärleksfull relation. Men de beslut som riksdagen fattar måste respekteras av alla institutioner och enskilda, i hela landet. Det är demokratins kärna.
Den illegala jakten på varg måste stoppas. Länsförbundet begär av jägarorganisationerna att de håller rent bland sina medlemmar när det gäller illegal jakt. Vi begär också att organisationernas ensidiga och ofta osakliga kampanjer mot vargen ersätts med en vetenskapligt förankrad och nyanserad ståndpunkt. Att bojkotta olika fora för samhällets arbete med rovdjursfrågorna är inte förenligt med det viltvårdsansvar man tagit på sig.
Länsförbundet begär av ansvariga ministrar att de i sitt arbete aktivt bidrar till att öka acceptansen och stödet för en stark och uthållig svensk vargstam. Detta kan bl.a. ske genom att den som trots rimliga försiktighetsåtgärder drabbas av skada, inte ska behöva betala eventuell skyddsjakt själv, utan att staten står för den kostnaden.